Alla samlingar
Guider
Underhållsplan
Hur fungerar tjänsten Projekt?
Hur fungerar tjänsten Projekt?

Full kontroll på dina underhållsprojekt - ny funktion i Planima

Linda Örtegren avatar
Skrivet av Linda Örtegren
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Med nya funktionen Planima Projekt kan du enkelt gruppera underhållsåtgärder till Projekt. Skapa ett projekt för åtgärder inom en fastighet, eller för åtgärder från flera olika underhållsplaner och fastigheter. Ett utmärkt sätt att hitta samordningsbesparingar och planera för ett genomförande!

  • 👀 Samla alla projekt i en separat vy för bättre överblick på vad som är planerat, pågående och genomfört

  • 📔 Gruppera åtgärder enkelt och på det sätt du själv vill utan att hålla reda på Taggar och Märkningar

  • ✅ Återrapportera Faktisk kostnad för ett helt projekt, istället för att behöva ange det per åtgärd

  • 💰 Visa projektkostnader fördelat på Underhåll och Investeringar

Åtgärder som planeras, budgeteras, upphandlas och/eller genomförs som en del av ett större projekt grupperas till Projekt i Planima med Projekt-funktionen.

  • Exempel när Projekt kan användas på flera fastigheter samtidigt: ni ska byta tak på 3 närliggande byggnader eller installera solceller på alla era kontorsbyggnader i Stockholm.

Genom att använda Projekt-gruppering blir det betydligt enklare och snabbare att överblicka och hantera ert planerade underhåll.

Så här skapar du ett projekt

  1. Gå till Projekt i menyn

  2. Klicka på Nytt Projekt uppe i högra hörnet

  3. Fyll i namn och eventuell beskrivning för att skapa ett nytt projekt

Så här lägger du till åtgärder i ett projekt

  1. Gå till en underhållsplan på en fastighet, alternativt klicka dig in på Samordning

  2. Klicka på de tre punkterna längst ute till höger om åtgärden

  3. Klicka på Lägg till i Projekt och välj vilket projekt åtgärden ska adderas till

  4. Upprepa på de åtgärder som du önskar lägga till i projektet

  5. Gå tillbaka till Projekt i menyn och klicka dig in på Projektnamnet för att få en bra överblick av ditt projekt som du precis har skapat i Planima!

Lägg till flera åtgärder på en gång i ett projekt

  1. Gå till en underhållsplan på en fastighet, alternativt klicka dig in på Samordning

  2. Klicka på Redigera flera åtgärder, knappen hittar du till höger om Ny åtgärd

  3. Markera de åtgärder som du önskar lägga till i ett projekt

  4. Klicka på Ändra åtgärder och välj vilket projekt du önskar addera åtgärderna till

  5. Klicka på Genomför massredigering och nu har har du lagt till samtliga markera åtgärder till ditt önskade projekt

Att tänka på

  • Använd projektnamn som följer verksamhetens standard för projektnummer och projektnamn, så blir ekonomisk analys och uppföljning enklare. Något dina ekonomikollegor kommer uppskatta! Fråga din ekonomiavdelning om du är osäker på vilka rutiner ni har för projektnummer och projektnamn.

Fick du svar på din fråga?