I Planimas förvaltarmodell är det vanligtvis förvaltaren som arbetar med underhållsplanerna för att sedan leverera dem till sina kunder. Ibland vill kunden själv kunna arbeta i sin underhållsplan och det räcker inte med att kunden har läskonton till sin plan. Kunden kanske vill arbeta helt på egen hand eller tillsammans med er som förvaltare. Detta är möjligt genom Planimas återförsäljarupplägg.

Läs mer om fördelarna med återförsäljarupplägget här!

Hur fungerar det?

I grund och botten består processen i Planima av tre steg:

  1. Skapa en organisation där ni arbetar med kundens underhållsplan innan det är dags för leverans. (Skapa underhållsplanen direkt i Planima eller använd vår importfunktion för planer skapade i Excel. Testa då gärna vår importmall som du laddar ner här.)
  2. Skapa ett provkonto åt kunden, så att de har möjlighet att testa Planima under en period
  3. Förhoppningsvis så väljer kunden efter provperioden att beställa Planima

Nedan beskriver vi i mer detalj hur ni gör i steg 2 och 3.

Hur skapar jag ett provkonto?

  1. Klicka på Kunder i vänstermenyn
  2. Klicka på knappen Nytt provkonto uppe till höger
  3. I formuläret, välj den organisation som ni tidigare skapat innehållande kundens underhållsplan samt vilken typ av kund det är. Ange även e-postadresserna till de personer hos kunden som ska få inloggningsuppgifter till underhållsplanen
  4. Klicka på knappen för att skapa provkontot

När detta är klart skickas det ut e-post till kunden med instruktioner för hur de loggar in, och ni hittar det nya provkontot under fliken Provkonton på sidan Kunder.

Hur registrerar jag en beställning?

  1. Klicka på Kunder i vänstermenyn
  2. Klicka på fliken Provkonton
  3. Sök upp kunden i listan och klicka på knappen Påbörja beställning
  4. Följ instruktionerna på sidan

När allting är signerat och klart så kommer vi meddela er och kundens konto flyttar från fliken Provkonton till Kunder, och era intäkter räknas automatiskt upp baserat på licensens pris.

Hittade du svaret?