Hoppa till huvudinnehåll

Single Sign-On (SSO)

Johannes Alvling avatar
Skrivet av Johannes Alvling
Uppdaterad igår

Single Sign-On (SSO) är en tilläggstjänst som gör det möjligt för användare att logga in i Planima med sitt vanliga arbetskonto – utan att behöva skapa eller komma ihåg ett separat lösenord. Inloggningen sker via organisationens egna inloggningssystem, en så kallad Identity Provider (IdP), till exempel Microsoft Entra ID (Azure AD) eller Google Workspace.

Planima använder inloggningsstandarden OpenID Connect (OIDC).


Så fungerar inloggningen med SSO

När SSO är aktiverat för en organisation:

  1. Användaren går till Planimas inloggningssida

  2. Fyller i sin e-postadress och klickar på Fortsätt

  3. Om e-postadressen tillhör en organisation med aktiv SSO, visas alternativet "Logga in med SSO"

  4. Användaren klickar på knappen och slussas vidare till sin vanliga inloggningssida hos organisationens IdP

Exempel på hur det ser ut för användare med aktiv SSO:

🔐 Användaren måste redan vara tillagd i Planima med samma e-postadress som används i organisationens IdP för att kunna logga in.


Lägga till användare med SSO

Admin-användare i Planima lägger till nya användare genom att ange deras e-postadress. När användaren är tillagd, kan hen logga in direkt via SSO – utan att behöva skapa ett lösenord.

Detta gör onboarding enklare och säkrare.


Så konfigureras SSO i Planima

SSO aktiveras och konfigureras direkt i Admin-läget av en användare med administratörsbehörighet. Inga manuella steg eller inskick av information till Planima krävs.

Navigera till Inställningar > SSO-inställningar

📌 Obs! Endast användare med admin-behörighet har tillgång till dessa inställningar. Om du inte har ett admin-konto – kontakta din systemadministratör.


Att tänka på

  • SSO är en tilläggstjänst och behöver aktiveras av Planima-teamet – kontakta oss om ni vill komma igång.

  • SSO-inloggningen fungerar endast för användare som redan finns i Planima.

Fick du svar på din fråga?